despre dinti, din nou.

Citeam nush unde pe net ca noi, romanii, suntem prafet la capitolul igiena orala si vizite la dentist si ca suntem la coada listei cand s-a facut un studiu pe Europa.

Ca sa va faceti o idee, 80% din romani au probleme dentare, 3 din 10 romani au respiratie de dragon, iar 69% merg la dentist doar cand au probleme. Pentru detalii, cititi acilisha.

Dar sa nu ne precipitam. Da, poate unii oameni s-ar mega scarbosi la ideea ca vezi doamne, noi romanasii nu prea ne spalam de dinti sau daca ne spalam, o facem doar asa cand ne amintim, ce sa mai zic de ata dentara sau chestii mai complicate gen plombe/vizite bianuale la dentist sau mai stiu eu ce.

Si eu m-am scarbosit cand am citit, apoi m-am gandit la: mamaie care se spala pe dinti duminica inainte de biserica cu pasta Cristal de pe vremea lu' raposatu, tataie pe care l-am vazut folosind periuta cred ca o data, babe care veneau sa ma pupe cu respiratii de dragon. Nici generatia mai tanara de la sat nu e mai breaza (desi te-ai astepta), daca judec doar dupa cateva exemple din preajma. Vecinii alor mei au in jur de 30-35 de ani si isi educa plozii fix zero la capitolul asta, baiatu' mai mare a ajuns la urgenta cu nu stiu ce infectie la o masea doar pentru ca parintii au capitulat si au incetat sa-l bazaie la cap cu spalatul pe dinti.

Despre vizitele la dentist, ce sa mai zic. Studiul asta reflecta fix realitatea economica in care se afla Romania, din punctul meu de vedere. Evident ca Ion prefera sa puna mancare pe masa in loc sa se duca sa-si puna o plomba. Evident ca Tantzica prefera sa cumpere caiete pentru copii in loc sa se duca sa-si faca un detartraj. Treaba asta, combinata cu lipsa de informare, rezulta fix ce vedem.

Daca la toate astea adaugi si factorul frica, atunci e clar. Mie mi-au luat 25 de ani sa ma duc la dentist din cauza fricii si mi-au trebuit multe suturi in fund de la Mimi ca sa-mi rezolv naibii toate problemele. Probabil daca eram in Romania, la ora asta nu purtam aparat dentar si foarte probabil, nu ma duceam la controale bianual. Din prietenii mei daca ma gandesc, poate am auzit pe unu' sau doi mentionand ca se duc la dentist. Ba mai mult, in toata copilaria mea nu am vazut vreun tzanc de varsta mea cu aparat dentar. Like, ever! Subiectul asta nu este foarte popular si dentistul este inca vazut ca un bau-bau care ne tortureaza cu placere, sadic si tacticos. Realitatea insa este departe de fictiunea asta, dar na, mai e pana scapam de prejudecati.

As vrea sa zic ca m-am mirat citind rezultatele sondajului, insa as minti. Ok, suntem pe calea cea buna, parca vad tot mai multi oameni preocupati de subiect si pusti cu aparate dentare (fapt care mie imi spune ca se duc lunar la control, ca na..trebuie). Are we there yet? Heeeeell no! Si va mai dura ani buni.

Pana cand Patlagica din fundu dealului nu se va spala pe dinti ca lumea, pana Viorel nu-si va lua plozii de mana de la 2-3 ani sa-i invete cu dentistul, pana Marghioala nu va schimba periuta la 3 luni, n-o sa ajungem acolo. Atata timp cat dentistul e considerat ori un lux, ori dracu' pe pamant, tot n-o sa facem vreun progres. Dar speranta moare ultima, sa vedem.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu